23-11-2017, Abdij van Berne Heeswijk

“Ik heb er altijd plezier in om auteurs te prikkelen tot schrijven”

pieterdeboer

Pieter de Boer (links op bovenstaande foto, naast Anselm Grün) is al weer twee jaar actief als (operationeel) directeur van Berne Media. Hoe bevalt het hem bij Berne Media en hoe gaat het met dit bedrijf dat onderdeel is van de Abdij van Berne? Wat zijn de plannen voor de komende jaren?

Door: Greco Idema

Hoe bevalt het bij Berne Media?
“Ik zie fraaie ontwikkelingen bij Berne en heb het erg naar mijn zin. De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan uitbouw van de uitgeverij, zijn er veel goed verkopende boeken verschenen en hebben we een keur aan auteurs in de abdij mogen ontvangen. Er was steeds ook veel belangstelling voor de events, zoals voor Lectio Divina, Anselm Grün met zijn medebroeder Zacharias Heyes en ook voor de middag met Hein Stufkens (zie foto hieronder), om er maar een paar te noemen.

Wat ik hier bijzonder vind, is dat ik rond Berne veel blijde gezichten zie. Berne is een belangrijke plek waar mensen elkaar ontmoeten, ongeacht afkomst en overtuiging. Er is steeds sprake van mooie en verrijkende ontmoetingen. Dat is zoals een gemeenschap hoort te zijn en daar werk ik met heel veel plezier aan mee.”

Hoe gaat het met Berne Media?
“Berne Media is een gezond bedrijf en we zien op diverse onderdelen groei. In professionaliteit, in bereik en ook in rendement. Weliswaar is onze eerste drijfveer niet het rendement, maar het is toch voor alles wat met Berne te maken heeft belangrijk dat we het hierin goed doen. We hebben veel sterke merken in huis, zoals de wekelijkse uitgaven De zondag vieren, het tijdschrift Vieren, Katholiek.nl, en de vele boekuitgaven – we hebben er in 2017 meer dan 30 op de markt gebracht. Een van de laatste was Katholiek Brabant van Ramon Mangold, een schitterend boek over dit rijke leven. Het kreeg al heel veel publiciteit. Het is veelbelovend dat een breed publiek interesse toont voor zaken rond geloof en spiritualiteit. Met name zie je dat er vandaag bij jongeren veel belangstelling is.”

Welke ambitie heb je met Berne Media?
“We willen met Berne Media de komende jaren rustig voortbouwen aan een degelijk en duurzaam uitgeefhuis met boekhandel en events. Onze boekhandel is het paradepaardje tussen de boekhandels op dit terrein. Het is een gezellige en goed gesorteerde winkel waar mensen graag komen en waar we willen blijven werken aan de goede contacten tussen winkel en een breed publiek. De komende tijd gaan we de winkel nog gezelliger maken met een goede koffiecorner. Beleving is belangrijk in de winkel. Van klanten hoor ik steeds dat ze het zo bijzonder vinden dat deze boekwinkel er samen met de abdij is. Men komt graag langs om iets te proeven van de rustige en prettige sfeer rond boeken, religieuze kunst en abdijproducten. Het is natuurlijk ook heel fijn dat het met het Berne Abdijbier zo goed gaat, want dat zorgt voor veel en divers publiek.

Boeken blijven ons meest voorname product. Naast de boeken die Berne zelf uitgeeft ook al die andere die voor onze lezers interessant zijn. Via Berneboek.com verkopen we heel veel daarvan online. En tegelijk gaan onze eigen boeken ook nog eens via de algemene boekhandel in Nederland naar onze lezers. Kortom, een groot bereik, allemaal onder de vlag van Berne.

En onze nieuwste loot aan de stam, Katholiek.nl, geeft ons kansen om nog meer online aanwezig te zijn en te experimenteren met nieuwe vormen van uitgeven. Onze ambitie is daarmee dat we het plezier rond Berne vasthouden en zo mogelijk nog meer laten groeien, bij nog meer mensen.”

heinstufkens

Ik zag dat jullie voorjaarscatalogus 2018 gereed is met meerdere bekende namen (Paus Franciscus, Annemiek Schrijver, Frank G. Bosman en Anselm Grün). Hoe krijg je het toch elke keer weer voor elkaar, die interessante namen ‘strikken’ voor Berne Media?
“Uitgeven is mensenwerk en is nauw verbonden met het hebben van veel goede contacten. Ik heb er altijd plezier in om auteurs te prikkelen tot schrijven. Na zoveel jaren uitgeven is het een ‘tik’ dat ik bij alles denk: ‘daar zit een boek in’. En je moet gewoon op het juiste moment op de juiste plaats zijn. Daar is geen spoorboekje voor, maar daarbij volg je je neus. Zo gaan Joost Jansen (norbertijn en prior van de abdij van Berne, GI), met wie ik veel samenwerk, en ik jaarlijks naar de Buchmesse in Frankfurt. Daar hebben we in enkele dagen zoveel gesprekken over mogelijke projecten dat we thuis echt keuzes moeten maken. Vervolgens is het teamwerk. We hebben bij Berne een goed stel mensen waarmee we samen zorgen dat de uitgaven goed worden verzorgd.”

Welke personen staan er nog op je verlanglijstje qua uit te geven boeken?
“Ik heb niet echt zo’n verlanglijstje. Zo werk ik niet. Het is voor een uitgever natuurlijk wel belangrijk dat je goede namen aan je uitgeverij verbindt, dat gaat als vanzelf.

Wat ik wel kan zeggen is dat ik bij een schrijver als Henri Nouwen vaak oude uitgaven zie die ik nog een nieuw leven zou gunnen. Daarover ben ik met Lannoo in gesprek, om daar een mooie vorm van samenwerking in te zoeken.”

Kunnen mensen ook rechtstreeks bij je aankloppen voor een idee voor een boek? Hoe werkt dat precies?
“Ik stimuleer iedereen om te schrijven. Voordat je bij een uitgever aanklopt, moet je wel goed weten wat je wilt laten uitgeven en vooral of er een publiek in geïnteresseerd is. Dat betekent dat je bekend moet zijn met lezers of luisteraars, waardoor je uit ervaring weet of je boodschap ook van belang is. In de uitgeverswereld zeggen we dan dat we zoeken naar schrijvers met een platform. En ik zal iemand ook vragen om zijn of haar unieke verhaal in een paar zinnen te vertellen. Als je dat goed vanuit je hart kunt vertellen, dan zit je op de goede weg.

En of het dan iets voor Berne is? Dat kan ik meestal wel snel zeggen. Na enkele bladzijden lezen in een manuscript weet ik wel of er muziek in zit en of iemand kan schrijven. En als ik al niet bij de eerste bladzijden wordt geraakt, dan zal dat bij andere lezers niet veel anders zijn. Als iemand nu nog denkt: ja, dat is precies wat ik wil, dan is een telefoontje naar Berne voldoende om een eerste contact te leggen.”

Nog bezig met spannende projecten voor 2018? Zo ja, kun je hier al iets over zeggen?
“We hebben een veelbelovend programma bij de uitgeverij voor 2018. Onze voorjaarsaanbieding staat inmiddels klaar, zoals je zelf al aangaf, en is verstuurd naar boekhandels en naar de pers. Wat er in de tweede helft van het jaar gaat gebeuren, is nog in wording, maar ga er maar gerust vanuit dat het weer een interessant aanbod zal zijn. En iets nieuws in de boekhandel is dat we een samenwerking met Taizé zijn aangegaan. Het is uniek voor Nederland dat Berne diverse producten, zoals het bijzondere aardewerk van Taizé, mag verkopen.”

Greco Idema is webmaster van Abdijvanberne.nl