Recensie DI 03 Nov

Recensie van ‘Te doen gerechtigheid’

Denis Hendrickx, de huidige abt van de Norbertijnenabdij in het Brabantse Heeswijk, geeft in het boekje Te doen gerechtigheid. Gedachten over religieus leven met 12 hoofdstukken een inkijkje in zijn persoonlijke gedachten over het religieuze leven.

Door: broeder Bernardus

Persoonlijk had ik aan de ondertitel het woordje ‘doorleefde’ toegevoegd. De inhoud laat ons een religieus zien in zijn dienst als herder en leider van een religieuze gemeenschap anno 2015 en hoe hij vanuit een doorleefde houding vorm probeert te geven aan het religieuze leven. Het boekje wordt in een voorwoord door de Commissaris van de Koning in de provincie Noord-Brabant, Wim van de Donk, aangeprezen als ‘een echte Denis Hendrickx’ (pagina 8). Het is inderdaad ‘een echte Denis Hendrickx’, gedachten van iemand die zichzelf in het boek “een actief mens, een sjouwer” (pagina 43) noemt. Wie Denis Hendrickx kent, kan die woorden van de Commissaris alleen maar beamen. Het is zozeer Denis Hendrickx dat je soms zelfs in de zinnen struikelt over de ideeën en gedachten. Je hoort de auteur als het ware spreken. Die stroom van gedachten maakt het boekje niet altijd even leesbaar. Het schiet soms alle kanten op. Maar het is echt Denis Hendrickx, bevlogen en bewogen.

Deze bevlogen en bewogen religieus lees ik vooral terug in het hoofdstuk over zijn eigen wapenspreuk ‘Te doen gerechtigheid’, maar ook in het hoofdstuk over ‘Liturgie – getijden – gebed’. Hiermee raakt de auteur de kern van het leven van de norbertijnen: de wisselwerking tussen actie en contemplatie. Bevlogen en bewogen komt de auteur ook tot zijn recht in ‘het wikken en wegen van de traditie’. Je hoeft het niet altijd met hem eens te zijn, maar dit wikken en wegen hoort misschien ook wel bij het charisma van de norbertijn. Het vita mixta model, tussen actie en contemplatie, vraagt immers om in de spanning te blijven staan tussen beide polen, tussen traditie en moderniteit. In die zin is het te begrijpen dat Denis Hendrickx zich zo thuis voelt bij de huidige paus die dan ook vaak wordt aangehaald en als steun wordt ervaren.

Paus Franciscus heeft ooit in een interview gezegd dat de religieuzen de kerk en de wereld zouden moeten wakker schudden. Hij gebruikte zelfs de woorden: ‘er een zooitje van maken’. Die opdracht is Denis Hendrickx op het lijf geschreven. Hij wil het debat aangaan en prikkelt daartoe, alhoewel zijn stelligheid soms het gevaar in zich draagt dat het debat op voorhand gesloten is. Wie de echte Denis Hendrickx kent, weet daar wel mee om te gaan want in hem klopt een warm hart voor de kerk (pagina 65)!

A.s. zaterdag wordt Te doen gerechtigheid gepresenteerd in Heeswijk.

Broeder Bernardus is abt van abdij Koningshoeven in Berkel-Enschot